tirsdag 8. juli 2014

Papirtest

Det skrives og spørres så mye om hvilket papir som er best til Copic. Jeg har laget en liten test av 4 forskjellige papir som jeg hadde hjemme. Det er Perfect Colouring Paper (PCP), X-Press It, 4CC og Letraset. Av disse typene er det kun X-Press It vi ikke får tak i her i Norge, men siden så mange spør ang det papiret tar jeg det med.
Valg av papir er ikke like enkelt bestandig. Det er mange forskjellige ting som spiller inn, f.eks fargeleggingsteknikken din. Og også noe så enkelt som smak og behag! Vær obs på at du bør velge et hardpresset papir som ikke avgir fibre når du blender. Det kan sette seg på tuppen av tusjen og etter en tid være med på at resultatet blir dårligere.

Jeg startet med å fargelegge samme ansikt med E000, 00, E21 og E11.



Så over til min mening om de forskjellige papirtypene:

 4CC synes jeg er litt trå, det lager gnisselyder og absorberer ikke blekket så godt som jeg ønsker. Det gikk greit å blende ut fargene jeg brukte her.
PCP er lett og greit å blende på og absorberer blekket godt.


X-Press It er til forveksling lik PCP, vanskelig å finne forskjell.


Letraset er den store taperen her i mine øyne, det er trått og fargene blendes ikke så godt som jeg ønsker. Men, i rettferdighetens navn, dette papiret er IKKE laget med tanke på Copic. Her kan det også skje at papiret løser seg litt opp når man jobber mye på det. Dette er pga fuktigheten i Copic tusjene.



 Den neste testen jeg gjorde var for å se om papiret "blødde". På dette første bildet har jeg tatt 20 strøk oppå hverandre.


 Så fortsatte jeg og la på 20 strøk til.
X-Press It begynte å trekke ut over streken, "blø", etter 38 strøk. Fargen var jevn og fin på hele området.


 Letraset blødde ikke, men løste seg litt opp og fargen fløt ikke så godt. Du ser stripen.

 4CC blødde svært lite, men der la fargen seg også i en stripe.

 PCP trakk seg litt ut etter 39 strøk, og fargen var jevn og fin.


 Dette er baksiden på de 4 papirtypene etter 40 strøk.

Dette er som jeg har skrevet tidligere, MIN personlige mening om disse papirtypene. Jeg anser meg som å ha rimelig god erfaring og kunnskap om Copic, og er også nyskjerrig og tester gjerne ut nye typer papir jeg hører om. Ikke nødvendigvis for å finne noe nytt, men for nyskjerrighetens skyld :)

HUSK: PCP og X-Press it er papir laget for Copic. Jeg bruker PCP selv, men har fargelagt en god del på X-Press It også - og jeg finner svært liten forskjell på disse to!! 

Det aller viktigste er at DU finner et papir du blir fornøyd med - lykke til!!

Håper du har nytte av denne lille testen!

Klem fra Siv

8 kommentarer:

Hege sa...

Dette var utrolig bra, Siv! �� jeg bruker X-press it om dagen og er svært fornøyd! Har også vært veldig fornøyd med Fabriano-papiret!

Diger klæm, Hege.

Anonym sa...

Superflott test Siv❤️Er nok helt enig med deg at PCP papiret er det beste 😊
Klem fra Anne

Gunn (Merete) sa...

Har prøvd endel forskjellig papir, og har landet på PCP. Flott test 😃

Anne- Elisabeth sa...

Flott test, Er enig i at PCP og X-P er de beste av de arkene dere har testet. 4CC er ikke i salg i Norge lenger men er blitt erstattet av Xerox 250gr som skal være bedre.
Klem Anne-Elisabeth

Jeanette sa...

Så bra at dette er testet, jeg syns det så ut som om blekket ble dratt litt ut på X-press it papiret (hvis jeg ikke så feil der du fargela fjeset).
Jeg holder meg til PCP, syns det har fungert best. :)

Tina sa...

Hei.. Flott at du tester papir.. Hadde det vært mulig for deg å teste xerox sitt papir.. Heter noe mer.. Tror det er colotech +.. Kan selvsagt sende noen ark i posten om du hadde kunnet teste.. Jeg er helt nybegynner på copic.. Hehe..

Kjersti Gulliksen sa...

Jeg har gjort en lignende test selv, men jeg testet da Color Copy (kopipapir 250g) og Make it colour fra Make it crafty også. Utrolig hvor mye papiret har å si for hvordan resultatet blir, men min mening er nok at Perfect colouring paper er et godt papir, men at det ikke er alle som får til å bruke det pga man ikke fargelegger på samme måte som "proffene". Jeg leter fremdeles etter et papir jeg er helt 100% fornøyd med, men mulig jeg er for kravstor, og at jeg er kjeivhendt og ikke altfor lett på labben har nok også mye å si for hvordan papiret absorberer fargen i tusjen, uansett så bør man velge det man syns fungerer best for en selv. Jeg har fått noen ark av Tina-Mari Dalsrud, som jeg skal få testet ut også, og håper at det er det perfekte papiret for meg. Har forsøkt med blindtesting av papirene også, DVs at jeg har skrevet bak på arket hvilket merke det er og så har fargelagt ulike motiver, men dumme meg glemte at jeg testet og skjærte bort navnet eller klarte å få limt motivet på kort før jeg kom på å sjekke hvilket resultat som var best, så får vel gjøre blindtesten om igjen. Kanskje det kunne være noe for deg og teamet Siv? Håper egentlig at jeg skal klare å bruke PCP etter hvert som jeg blir flinkere til å fargelegge. Har nok en del igjen før jeg kommer i klasse med de flinkeste, men håper å komme dit engang da. Uansett så er var det en veldig bra test du har gjort her Siv.
Hilsen Kjersti Gulliksen

Kort og Søm sa...

Så fint du tester ut papir for oss :)
Hilsen Fredrikke