mandag 17. november 2014

Bagrunn med copics- Album til pappa.

Hei,
Her er forsiden på et album jeg laget på bestilling til søsteren min. Hun skal gi det i julegave til en nybakt og meget stolt pappa når de feirer sin første jul med den lille jenta si som nå er 9 mnd. Hun valgte dette motivet (og det rosa papiret). Jeg koste meg med å lage en bakgrunn hvor far og datter liksom går på livets vei. Inni permen på boken har jeg limt inn et vers som handler om akkurat det! 

Jeg printet ut motivet i stor størrelse slik at det skulle dekke mesteparten av siden. Jeg prøvde å ikke overdrive pynten slik at motivet skulle få hovedfokus. Det fine med store motiv er at man har større plass å jobbe på, det utfordrende er at det er vanskeligere å blande slik at det ser pent ut overalt. Et tips er å fylle på tusjene godt før du starter på større flater, da er det lettere å få det pent. 


Motivet heter  "Father and daughter" fra Mo's digital pencil. 
For å lage scenen googlet jeg "man walking on road" på google images, og fant et bilde jeg kunne bruke til inspirasjon av typen- "hvor skal jeg som ikke kan tegne sette linjene så det ser iallefall litt realistisk ut". Altså var ikke planen å kopiere men å få litt hjelp til lys og skygger, og tips til å skape dybde så det ikke så helt flatt ut. Jeg tegnet noen få svake blyantstreker for å lage veien og horisonten. Resten er tegnet med tusjene. 

Bildet er lånt fra dreamstime.com



Jeg brukte lyse og mørke grønn- og brunfarger for å skape dybde og bevegelse i bildet. Mørkest rett under fjellene og vekslet på lys og mørk inspirert av fotografiet fra google. Jeg brukte prikke- teknikk for å lage litt liv i veien og "flikke" bevegelser for å lage gress.

Jeg har brukt følgende tusjer:
Skin: E13-11-21-000
Hair, shoes, belt, road: E37-35-33-31-30
Dress, flowers: E889-85-83-81
T-shirt: W7-3-1-00
Pants: B99-97-95-93-91
Grass: G99-94-82-46-43-40-21, YG67-03
Mountains: W7-5-3-1-00
Sky: B60, C1, W00

Det var skikkelig morsomt å ekseperimentere med å lage en bakgrunn helt selv. Jeg har aldri prøvd det før, men synes resultatet ble helt okay. Så mitt råd er: Ikke vær redd for å prøve! 

Ha en fargerik uke!
Klem Elizabeth 

Ingen kommentarer: